1. Wanneer ga ik op zoek naar kinderopvang?
Je doet best zo vroeg mogelijk een aanvraag voor kinderopvang. Dit is bij het begin van de zwangerschap of zodra je weet dat je opvang nodig hebt. Zorg dat je hiertoe de vermoedelijke geboortedatum weet.
2. Uit welke kinderopvang kan ik kiezen?
Baby’s en peuters van 0 tot 3 jaar kunnen zowel opgevangen worden in een gezinsopvang als in een groepsopvang.
In de gezinsopvang wordt het kind opgevangen door een onthaalouder in de eigen woning waarbij maximaal acht kinderen gelijktijdig aanwezig zijn.
Samenwerkende onthaalouders mogen maximaal 18 kinderen gelijktijdig opvangen.
Groepsopvang gaat door in een kinderdagverblijf. Daar vangt men kinderen op in
verschillende leefgroepen waarbij minimaal 9 kinderen en maximaal 18 kinderen tegelijk aanwezig zijn.
In sommige kinderdagverblijven zijn de leefgroepen verticaal ingedeeld (kinderen van 0 tot 3 jaar samen in één groep). Andere kinderdagverblijven werken met horizontale leeftijdsgroepen (kinderen van dezelfde leeftijdscategorie in één groep).
Een overzicht en info van alle opvanglocaties in Oostende kan je terugvinden via onze kinderopvangzoeker op deze website.
3. Je kind gaat al naar school of is ouder dan 3 jaar?
Op deze webpagina kunnen wij je helaas niet verder helpen. Neem contact op met de Buitenschoolse kinderopvang.
Heb je vragen of wil je een afspraak maken aan het loket? De BKO is telefonisch bereikbaar via 059 25 89 98 of via e-mail: bko@oostende.be.
4. Hoe inschrijven voor kinderopvang?
Je kan je opvangvraag registreren bij alle aanbieders van kinderopvang op het grondgebied van Oostende die aangesloten zijn bij het centraal registratiesysteem.
De kinderopvangzoeker biedt zicht op alle opvanglocaties. De locaties die niet deelnemen aan het centraal registratiesysteem kan je niet toevoegen aan je favorietenlijst, maar moet je afzonderlijk contacteren.
Er zijn vier opties om je in te schrijven:
a. Je kan je opvangvraag zelf registreren via de website
b. Je neemt contact op met het loket Kinderopvang
c. Je registreer je via één van de opvanglocaties
d. Je laat je registreren via een toeleider? (vb. VDAB, OCMW, CAW,...)
Als toeleider vraag je hiervoor een toeleiders-gebruikersnaam en wachtwoord aan
via loketkinderopvang@oostende.be. Je ontvangt nadien een e-mail met jouw logingegevens en een handleiding.
Dit hoef je slechts éénmalig te doen. Via jouw profiel kan je immers meerdere gezinnen verder helpen.
Tips bij het invullen van jouw aanvraag:
5. Hoe pas ik mijn aanvraag voor kinderopvang aan?
Je kunt jouw aanvraag voor kinderopvang zelf aanpassen via jouw digitaal dossier:
Of neem telefonisch contact op met het loket Kinderopvang via 059 25 89 12 of 0800 1 8400 (kies optie 1 / gratis)
Of via e-mail: loketkinderopvang@oostende.be
6. Hoe maak ik meer kans op een opvangplaats?
7. Kan ik meerdere opvanglocaties selecteren?
Dit is zeker mogelijk en ook aan te raden. In principe kan je alle opvanglocaties selecteren die zijn aangesloten aan het centraal registratiesysteem. Organisatoren die niet deelnemen aan het centraal registratiesysteem kan je niet selecteren, maar moet je afzonderlijk contacteren.
8. Kan ik een voorkeur opgeven voor een specifieke onthaalouder/kinderdagverblijf?
Ja, aan de hand van je favorietenlijst kan je de volgorde zelf bepalen. De locaties die jouw voorkeur uitdragen staan hoger geplaatst in de lijst.
De opvanglocaties die je heb geselecteerd zullen jouw vraag afzonderlijk bekijken rekening houdend met hun eigen opnamebeleid. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de wettelijke voorrangregels.
Heb je hier vragen over, contacteer dan het loket Kinderopvang.
9. Hoe weet ik op de hoeveelste plaats ik op de registratielijst sta?
Je plaats op de registratielijst wordt bepaald door de datum van aanvraag en andere factoren die betrekking hebben op jouw gezinssituatie.
Wil je meer weten over de status van jouw aanvraag, neem dan contact op met loket Kinderopvang.
10. Wanneer weet ik of er plaats is?
Elke organisator kinderopvang hanteert een eigen toezeggingstermijn. Dit kan voor elke organisator op een verschillend moment zijn. Deze termijnen vind je terug op de infopagina’s van de opvanglocaties.
11. Ik heb bericht gekregen via het loket Kinderopvang met een voorstel tot opvang. Wat doe ik nu?
Stap 1: Na aanmelding kan je in jouw digitaal dossier het voorstel bekijken.
Het voorstel bekijken via jouw digitaal dossier:
Of neem contact op met loket Kinderopvang.
Stap 2: Contacteer de opvanglocatie en maak een afspraak om op bezoek te gaan.
Reageer tijdig, wacht je te lang dan kan het voorstel al aan iemand anders aangeboden zijn.
Stap 3: Breng een bezoek aan de opvanglocatie.
Daarna kan je laten weten of de opvang voldoet aan jouw vraag en het voorstel reserveren.
Voor opvang bij een onthaalouder aangesloten bij de stad bevestig je dit via de dienst Gezinsopvang, voor alle overige opvanglocaties doe je dit bij de opvang zelf.
12. Ik ben ingeschreven op de registratielijst en heb in tussentijd kinderopvang
gevonden, of wens geen opvang meer. Wat moet ik doen?
Heb je ondertussen ergens anders opvang gevonden? Laat dit zeker weten!
Je kunt jouw aanvraag voor kinderopvang zelf annuleren via jouw digitaal dossier:
Of neem telefonisch contact op met het loket Kinderopvang via 059 25 89 12 of 0800 1 8400 (kies optie 1 / gratis)
Of via e-mail: loketkinderopvang@oostende.be.
13. Als ik de plaats in de opvang bevestig, kan ik dan later nog kiezen voor een
andere opvanglocatie?
Als je jouw plaats bevestigt bij één van de opvanglocaties, dan krijg je geen voorstellen meer aangeboden vanuit andere locaties.
Als je wenst te veranderen van opvanglocatie moet je een nieuwe opvangvraag registreren.
Neem hiervoor steeds contact op met het loket Kinderopvang en bespreek met de verantwoordelijke van je huidige kinderopvang waarom je van opvang zou willen
veranderen.
We nemen jouw vraag op en handelen daarbij steeds vanuit het belang van het kind.
14. Kan ik terug plaats krijgen in de opvanglocatie waar mijn ouder kind enkele
jaren geleden zat?
Elke opvanglocatie heeft zijn eigen beleid hieromtrent. Dikwijls wordt er voorrang gegeven aan broers of zussen zolang de kinderen gelijktijdig in de opvang aanwezig zullen zijn.
Meer info hieromtrent kan je terugvinden op de infopagina van de opvanglocatie zelf.
15. Kan ik terecht in de kinderopvang met een kind met een specifieke zorgbehoefte?
Elk kind is welkom in de opvang, ook kinderen die wat extra zorg of ondersteuning nodig hebben. Als ouder kan je ervoor kiezen om je kind te laten opvangen samen met andere kinderen die geen specifieke zorgbehoefte hebben (= inclusieve kinderopvang).
Voor ons is het belangrijk dat het kind zich goed voelt en dat het kind de zorg en aandacht krijgt dat het nodig heeft. Het moet uiteraard ook haalbaar zijn voor onze kinderbegeleiders om de nodige zorg en aandacht te geven.
Praat hierover met één van de brugfiguren Kinderopvang vóór of bij aanvang van de opvang. De brugfiguur Kinderopvang kan zo jouw noden en bezorgdheden als ouder, de specifieke behoefte van jouw kind en de mogelijkheden van het personeel zo goed mogelijk op elkaar afstemmen.
Je kan de brugfiguren Kinderopvang telefonisch contacteren via 0492 34 12 97 of 0800 1 8400 (kies optie 1 / gratis)
Of via e-mail: brugfiguurkinderopvang@oostende.be.
16. Wat als het anders loopt dan verwacht en je moet afscheid nemen van je
kindje?
Als je kindje overlijdt tijdens de zwangerschap, bij de geboorte of na de geboorte dan laat je best jouw opvangvraag annuleren. Zodra je vraag geannuleerd wordt krijg je geen correspondentie meer rond je opvangvraag.
Je kunt jouw aanvraag zelf annuleren via jouw digitaal dossier:
Of neem telefonisch contact op met het loket Kinderopvang via 059 25 89 12 of 0800 1 8400 (kies optie 1 / gratis)
Of via e-mail: loketkinderopvang@oostende.be
De geannuleerde aanvraag blijft zichtbaar in jouw digitaal dossier. Wil je dit liever niet, geef dit dan door aan het loket Kinderopvang. Wij kunnen de opvangvraag verwijderen.
17. Kan ik de opvangdagen en de startdatum nog wijzigen?
Zolang je aanvraag niet werd behandeld, kun je jouw opvangvraag wijzigen.
Let op! Wens je een vroegere startdatum, dan is het mogelijk dat de plaatsen voor deze maand al zijn ingevuld.
18. Geen plaats! Wat nu?
Je kan in jouw digitaal dossier andere opvanglocaties aanduiden waardoor je opnieuw in aanmerking kan komen voor één of meerdere opvanglocaties.
Je kan eventueel ook de gevraagde startdatum opschuiven, zodat jouw vraag terug wordt bekeken voor deze nieuwe periode.
Zolang je opvang zoekt, blijft jouw aanvraag op de registratielijst staan.
Komt er later toch een plaats vrij, dan contacteert het loket of de opvanglocatie zelf jou.
Tip: Schrijf je ook in bij de niet-stedelijke kinderopvanglocaties die niet zijn aangesloten bij het centraal registratiesysteem. Het volledige aanbod van kinderopvang vind je terug op onze website of in de brochure ‘Kinderopvang in Oostende’.
19. Wat is een toeleider en hoe kan men toeleider worden?
Een toeleider kinderopvang kan een aanvraag kinderopvang doen voor iemand anders (de ‘klant’ of hier de ouder/voogd).
Een toeleider is iemand die het gezin professioneel opvolgt, bijvoorbeeld in het kader van maatschappelijke dienstverlening, contextbegeleiding, begeleiding naar tewerkstelling, enzovoort.
Vraag als toeleider een gebruikersnaam en wachtwoord aan via loketkinderopvang@oostende.be. Nadien ontvang je een e-mail met jouw logingegevens.
Na registratie van de opvangaanvraag kun je mee de communicatie vanuit het loket Kinderopvang naar het gezin toe opvolgen.
Voor ouders die zelf moeilijk in staat zijn om de status van hun opvangaanvraag op te volgen, kan dit een grote hulp betekenen.
20. Hoe zit het met mijn privacyrechten en het uitwisselen van gegevens?
Stad Oostende is gebonden aan:
Er is een gezamenlijk verantwoordelijkenovereenkomst tussen Stad Oostende en elke organisator van kinderopvang.
Wens je meer te weten over de privacyverklaring, klik dan hier.
21. Heb je vragen? Of ondervind je problemen met deze website?
De Stad Oostende doet al het nodige om aan jouw vraag te beantwoorden.
(We willen deze info graag actueel houden. Elke tip die ons overzicht vollediger en nauwkeuriger kan maken, is dan ook welkom.)